Bouw schaapskooi gestart

Vrijdagmiddag 20 september gaf wethouder Alwin Hietbrink van de gemeente Bergen het startsein voor de bouw van een nieuwe schaapskooi in Bergen. De GroenLinks wethouder zei in zijn speech: “De gemeente is heel blij met de komst van de schaapskooi. In de eerste plaats omdat we deze vorm van natuurbeheer toejuichen. Maar natuurlijk ook omdat ouders en kinderen straks kunnen genieten van de educatieve ruimte."

Het startsein voor de bouw werd gegeven met een ludieke openingshandeling, waarbij ook de schapen een rol speelden. Na een welkomstwoord door PWN-regiomanager Jan van der Meij en een toelichting door de architect knipte wethouder Alwin Hietbrink een lint door en leidde schaapherder Marijke Dirkson de schapen binnen de hekken bij de plek waar gebouwd wordt.

Uitvalsbasis

Deze schaapskooi dient als uitvalsbasis voor de schaapskudde die het duingebied van PWN begraast. Daarnaast kunnen organisaties er straks terecht met natuur gerelateerde publieksactiviteiten en dient het gebouw als uitvalsbasis voor de boswachters van PWN.

Begrazen

PWN laat de duinen begrazen om het duin open te houden zodat het ecosysteem in stand blijft. PWN vatte enkele jaren geleden het plan op voor de ontwikkeling van een schaapskooi; mede op initiatief van bij het duingebied betrokken inwoners. Dit mondde uit in een gezamenlijk project van PWN, Stichting Schaapskooi Bergen, IVN, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en de schaapsherder. Architect Piet Tauber verleende belangeloos zijn medewerking en tekende het ontwerp: een organisch vormgegeven en toegankelijk gebouw van lichte, zandkleurige steen met felrode vensters en een aflopend sedumdak.  De zonnepanelen op het dak worden gesponsord door de gemeente Bergen.

Eind van het jaar wordt verwacht dat de bouw gereed is.