Bergen kiest voor fairtrade

eitje

Het college van Bergen heeft zijn ambitie bekrachtigd om Fairtrade Gemeente te worden in 2014. Bergen wil in vele opzichten een duurzame kustgemeente zijn en het bestuur wil hiermee maatschappelijk verantwoord ondernemen en fairtrade een verdere impuls geven.

Millennium Gemeente

Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat een gemeente veel aandacht besteedt aan eerlijke producten. Van bedrijf tot sportkantine, van school tot horecaondernemer, van supermarkt tot kledingzaak. In Nederland zijn er op dit moment 31 gemeenten die de titel mogen dragen. Als Millennium Gemeente streeft Bergen ernaar om in 2014 ook de titel Fairtrade Gemeente te behalen.

Deze ambitie maakt deel uit van het collegeprogramma 2012-2014.

Criteria

Om de titel Fairtrade Gemeente te mogen dragen, moet Bergen voldoen aan een aantal criteria. Zo moet de gemeente zelf het goede voorbeeld geven. Daarnaast moeten een aantal plaatselijke horecagelegenheden en winkels fairtrade producten verkopen en moeten lokale organisaties en bedrijven zelf fairtrade producten gebruiken en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in hun bedrijfsvoering opnemen.

Ook moet er een lokale werkgroep actief zijn. Sinds 2009 is er in Bergen een groep enthousiaste bewoners, vrijwilligers en ondernemers uit de gemeente actief (de werkgroep Bergen Millennium Gemeente), die zich mede hiervoor inzetten en aansluiten bij bestaande duurzame activiteiten. Deze werkgroep werkt bijvoorbeeld aan een ‘eerlijke fietsroute’ langs duurzame horecagelegenheden en winkels in de gemeente. Ook wil de werkgroep Bergense ondernemers actiever betrekken bij de duurzaamheidsambities van de gemeente, mogelijk door een MVO-Platform op te richten.

Activiteiten

Er worden in Bergen al veel activiteiten georganiseerd rond duurzame en eerlijke producten. Bij het Woodlands festival op 1 juni en de PUUR restaurant week ( tot 9 juni) waarvan Restaurant Natuurlijk ambassadeur is, stonden de thema’s duurzaamheid en of fairtrade centraal.

Op 6 juli is de Landgoed Fair Noorderhoeve: Zorgboerderij de Noorderhoeve opent haar deuren en iedereen is welkom op de Landgoed Fair om tijdens een van de vele activiteiten zelf te ervaren waarom goede zorg voor mens, land en dier zo belangrijk is. www.noorderhoeve.nl.