Als we u nog niet tegen zijn gekomen op straat, bij de supermarkt of op social-media: bedankt. Bedankt voor uw stem op GroenLinks op 21 maart 2018, de dag van de gemeenteraadsverkiezingen. We zijn er trots op dat zoveel mensen vertrouwen in ons hebben getoond. Lijsttrekker Femke heeft persoonlijk de meeste stemmen gekregen. En daar zijn we natuurlijk trots op. GroenLinks heeft vanaf 29 maart dan ook maar liefst vier zetels in de raad. Dat is er een meer dan de periode daarvoor, en dat terwijl de raad van 23 naar 21 zetels is gegaan.
Zou dat het Jesse Klaver effect zijn? In veel plaatsen heeft GroenLinks het heel goed gedaan. Maar wij hopen natuurlijk dat u op ons heeft gestemd op ons omdat we altijd de nuance zoeken. Dingen zijn niet altijd goed of slecht, zwart of wit, rood of groen. Er is altijd voor en tegen elk plan iets te zeggen.
U kunt ook op ons hebben gestemd omdat we vier jaar lang ons best hebben gedaan om de voetbalfusielocatie, de plannen voor een nieuwe sporthal, extra fietspad aan de Eeuwigelaan of Mooi Bergen 2.0 hebben geprobeerd tegen te houden en voor alle beslissingen alternatieven serieus willen bekijken.  Misschien heeft u op ons gestemd omdat GroenLinks vindt dat inwoners vooraan bij de besluitvorming betrokken moeten worden en omdat we vinden dat zaken veel transparanter kunnen. Het betrekken van inwoners kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door het gebruiken van app’s en bijeenkomsten te organiseren.
Ons streven is en blijft een bestuurscultuur waar de inwoners samen met de gemeenteraad in vertrouwen, met creatieve oplossingen en onderling respect de uitdagingen van de toekomst tegemoet gaan. Dat is de toekomst die wij voor ogen hebben en die toekomst begint nu. Op het moment dat het beter weer wordt, de bollenvelden weer in bloei staan, mensen er weer op uit trekken om van onze mooie dorpen te genieten. Tijd van optimisme, van nieuw elan. GroenLinks heeft er zin in.

Nogmaals dank en een fijne tijd gewenst.
Femke Ouëndag
Solita Groen- Bruschke