Yolan Koster wethouderskandidaat GroenLinks

(Wethouderskandidaat Yolan Kolster en lijsttrekker Femke Ouendag)

Zeer verheugd en vol overtuiging presenteert GroenLinks Bergen Yolan Koster als haar kandidaat-wethouder voor de gemeente Bergen. Koster is naar het oordeel van de selectiecommissie een stevige en verbindende rasbestuurder die bewezen heeft verandering handen en voeten te kunnen geven. Zij doet dat vanuit het motto ‘Mensen Eerst’, een motto dat ze de afgelopen jaren op een overtuigende manier heeft weten te koppelen aan progressieve politiek. Koster is op dit moment wethouder sociaal domein en cultuur in de gemeente Woerden, lid van de commissie Gezondheidszorg & Welzijn van de Vereniging Nederlandse Gemeenten en voorzitter van de Raad van Advies van het College van de Rechten van de Mens.

Koster is vanaf 2006 actief als fractievoorzitter en wethouder voor Progressief Woerden. Koster: “Na twaalf jaar bouwen aan het sociaal domein in Woerden wil ik mijn  bestuurlijke ervaring graag nog een keer inzetten op een andere plek. Bergen is een prachtige gemeente en ik ben vereerd met de voordracht. Ik wil graag met alle partijen in de gemeente inwoners ondersteunen en lokale gemeenschappen sterker maken. Voor mij is daarbij het belangrijkste dat je voortdurend de vraag blijft stellen wat beleid doet voor mensen. Als die systemen in de weg staan – en dat doen ze vaak - moeten we ze veranderen in het belang van onze inwoners”.

Femke Ouëndag, lijsttrekker van GroenLinks Bergen, is enthousiast over de kandidatuur van Koster. “Ik ben heel erg blij dat Yolan ons de komende jaren met haar bestuurlijke ervaring wil bijstaan. Ze heeft een grote staat van dienst en haar hele leven consequent gekozen voor het vergroten van zeggenschap van mensen. Dat is ons belangrijkste speerpunt voor de komende bestuursperiode. Mensen vanaf het begin betrekken bij de ontwikkeling van beleid en eigenaarschap geven. Yolan is met haar open, duidelijke houding en gevoel voor humor in staat om dat in de praktijk te brengen en ik denk dat een nieuw gezicht ook kan helpen om ingesleten patronen en tegenstellingen te doorbreken”.

Alwin Hietbrink, voorzitter van het afdelingsbestuur en de selectiecommissie: “Het is fantastisch dat Yolan bereid is de komende jaren voor ons wethouder te worden. We hebben haar gekozen na een zorgvuldige procedure waarin zowel interne als externe kandidaten zich konden kandideren. Yolan is naar onze overtuiging de juiste persoon voor Bergen op dit moment. Er ligt een belangrijke opdracht voor een nieuw College van B&W en wij denken dat zij bewezen heeft over de kwaliteiten te beschikken die de gemeente nu nodig heeft. Wij stellen alle inwoners graag in de gelegenheid om zelf die afweging ook te kunnen maken en presenteren haar daarom al voor de verkiezingen”.

GroenLinks Bergen wil alle inwoners graag in de gelegenheid stellen kennis te maken met haar kandidaat-wethouder. Aanstaande zaterdag 17 maart is Yolan aanwezig op de verkiezingsborrel van de partij. Aanvang 16.30 uur bij Rogier Jonk Gallery & Artcafé op Plein 7 in Bergen. Om in te kunnen schatten op hoeveel mensen we moeten rekenen, graag aanmelden via femke.ouendag@gl-raadbergen-nh.nl

Benieuwd naar de cv van Yolan Koster, klik hier