Slow with the flow in onze mooie gemeente Bergen

De herfst bejubelt met haar heldere licht- en kleurschakeringen de schoonheid in onze mooie gemeente. Niet alleen in de herfst maar in alle jaargetijden is het goed toeven in onze prachtige gemeente met ‘de Heerlijkheid Bergen’.

Wij, van de GroenLinks fractie, vinden het een voorrecht dat we in zo’n schitterende omgeving wonen. Een leefomgeving die we niet alleen graag met onze geliefden, familie en vrienden delen maar ook met bezoekers die naar ons toe komen en genieten van de veelzijdige schoonheid die hier te vinden is.

Dat delen kan beter. We zijn immers een Millenium- en een Fairtrade Gemeente.
Wij vinden dat het toerisme nog teveel op de regio is gericht en dat er te weinig aandacht is voor de schoonheid in onze omgeving. Veel onbelichte parels in onze gemeente glanzen nog onvoldoende. Vorig jaar is de GroenLinks fractie, samen met Buro IJsvogeltje, een onderzoek naar ‘Slow Toerisme’ gestart. Het gaat over: kleinschalig, lokale producten, de luxe van eenvoud, conserveren van natuur en cultuur, inkomsten voor de lokale bevolking. Het gaat vooral over genieten. Kortom; een totaalbeleving.
GroenLinks wil weten wat de kwaliteiten van de Duinstreek zijn en welke we kunnen versterken om een transitie naar duurzaam toerisme vorm te geven. Met deze vraag heeft GroenLinks Bergen in november een eerste bijeenkomst over ‘slow toerisme’ georganiseerd in zorgboerderij de Noorderhoeve. Met betrokkenen uit alle kernen is een eerste verkenning gemaakt. Wat bindt ons aan onze omgeving en wat vinden we belangrijk dat een toerist ervaart? Welke plek laten wij in onze omgeving zien aan anderen? Wat leuk is voor ons als bewoner, is immers ook leuk voor de toerist. Wij willen samen met inwoners een platform creëren om alle kleine, bestaande initiatieven met elkaar te verbinden. Samen ‘slow with the flow’.

Door gezamenlijk in te zetten op duurzaam toerisme, kan de gemeente zich niet alleen profileren als aantrekkelijke, maar ook als duurzame kustgemeente. Duurzaamheid is een belangrijke factor waarmee je je als gemeente met mooie kernen kunt profileren.
Bergen: duurzaamste kustgemeente van Nederland, kom en geniet!

Femke Ouëndag
Fractie GroenLinks Bergen