GroenLinks Bergen heeft haar fractiebudget gebruikt om onderzoek te doen naar Slow Toerisme. Net als Slow Food (menu’s waarbij gebruik wordt gemaakt van ingrediënten uit de omgeving, gemaakt op een duurzame manier) heeft ook Slow Tourism te maken met op een duurzame manier genieten van de omgeving.
In onze gemeente is genoeg te genieten. Er is de prachtige veelzijdige natuur: strand, polders en duin. Er zijn heidevelden, duinlandjes en fiets- en paardrijdroutes door de duinen bossen. Oude dijkjes van de Egmondse monniken, het Oude Hof, de Klimduin, kerkjes. Musea, galerieën, markten en tientallen van evenementen. En dan zijn er ook nog tal van verblijfsmogelijkheden, voor elk wat wils en voor elke beurs. En dat is precies waar slow Toerisme voor staat:
Duurzaam: langdurend, weinig aan slijtage of bederf onderhevig en het milieu weinig belastend.
Volgens de EU zijn de speerpunten voor duurzaam toerisme onder andere: reduceren van seizoensgerichte vraag, kwaliteitsverbetering van banen in toeristische sector, behoud en verbetering van welvaart en kwaliteit van leven in gemeenschappen, minimaliseren van gebruik van hulpbronnen en productie van afval, conserveren en waarderen van natuurlijk en cultureel erfgoed en vakantie beschikbaar maken voor iedereen.
En onder eco-toerisme valt: ‘verantwoord’ reizen naar natuurgebieden op een manier die het milieubehoud en de locale bevolking onderhoudt. Oftewel: Kleinschalig toerisme zodat ook volgende generatie op deze plek kunnen genieten, men maakt niets kapot en zorgt ervoor dat milieu, natuur en landschap niet aangetast worden. Ook de plaatselijke, autochtone bevolking profiteert er van.

Dit alles valt samen te vatten onder Slow:
Het speciale, ultieme genieten : beleving, onthaasting en kwaliteit
authentiek, uniek, oorspronkelijk en lokaal: authentiek en een eigen identiteit
de luxe van eenvoud: de wellness-trend, digital informatie, niet alleen grootschalige evenementen maar ook het kleine is waardevol.
ontmoeten: shortbreaks en dagtochten.

We willen de inwoners die te maken hebben met toerisme graag vragen mee te denken. Misschien heeft u een hotel of pension, of verhuurt u een zomerhuis zes maanden in het jaar. Heeft u een restaurant, paviljoen of een winkel, misschien een paar kampeerplaatsen of een souvenirwinkel. Misschien bent u vrijwilliger bij een museum of andere ontmoetingsplaats. Ook initiatiefnemers van evenementen en markten vragen we mee te denken. Juist de lokale activiteiten zorgen dat toeristen onze cultuur kunnen ontdekken en inwoners kunnen ontmoeten in onze gemeente. En uw expertise is onmisbaar voor Slow Toerisme.
Vraag eens aan uw gast wat het meest waardevol is in onze gemeente, en waar iemand nog behoefte aan heeft. Waar geniet u zelf van en is dat voor toeristen ook interessant? Laat het ons weten. In oktober gaan we een bijeenkomst organiseren en willen we uw feedback bespreken.
Meer weten? Lees het stukje van onze fractievoorzitter Ineke Braak-Van kasteel nog maar eens dat in de gemeentekrant heeft gestaan. Eronder staan de links naar de presentatie die Ineke aan de gemeenteraadsleden heeft gegeven en het onderzoeksrapport dat Buro IJsvogeltje voor ons heeft gedaan in de gemeente Bergen.

Uit de gemeentekrant:

‘Bergen: slow with the flow’ ter inzage voor de inwoner.

Over een paar weken is het vakantie. We kunnen ‘de politiek’ achter ons laten en erop uitgaan naar verre oorden of dichtbij huis. GroenLinks bereidt sinds september 2014 de vakantie voor. Met GroenLinks Castricum onderzochten we de mogelijkheden van ‘Slow Tourism’ in De Duinstreek.

Wat is ‘slow’? We kennen de term Slowfood. Eten en drinken dat wordt geproduceerd in de naaste omgeving, op een duurzame manier. De opbrengst komt ten goede aan de lokale bevolking. De term wordt o.a. veel gebruikt in restaurants. Het is de tegenhanger van Fastfood.

‘Slow’ is meer dan duurzaam ondernemen volgens het principe van 3x P (People, Planet, Profit). ‘Slow’ heeft nog twee belangrijke P’s nl. Pleasure en Passion. Dus 3P + 2P = Slow. Dat ‘Slow- gevoel’ heeft GroenLinks op het terrein van toerisme willen onderzoeken. We ontdekten dat er veel is in De Duinstreek, zoals:

- Kernen met een eigen karakter
- Strand, duin, bos en polders
- Cultureel aanbod: Kranenburg en galeries
- Rijke historie: Sterkenhuis, Museum Egmond en het HIC
- Divers aanbod voor verblijf
- Passief en actief recreëren
- Gunstig gelegen t.o.v. steden

Maar we hebben ook cadeautjes, veel moois dat door inwoners is bedacht:

- Laguna bij Camperduin
- Ecodorp
- Een bunkermuseum
- Museum Kranenburgh
- Woodlands
- Bourgondisch Bergen
- Lankiesdag in de duinen
- Galerieën en concerten in diverse markante gebouwen
- Wandeltochten zoals Fjoertour
- De Egmond App en de Bergen App

Dit is maar een greep, er is nog veel meer. Vanaf 5 juli kunt u ons onderzoek opvragen, feedback en tips geven. In oktober willen wij u graag ontmoeten om met elkaar de resultaten te bespreken. Wat mooi zou het zijn om samen een ‘Slow with the flow’ jaarrondkalender per dorp te maken.

Namens GroenLinks: Alle inwoners een fijne vakantie!!!

Ineke Braak-van Kasteel
(Fractievoorzitter GroenLinks)

Meer informatie vanaf 5 juli op: www.groenlinksbergen.nl of stuurt een e-mail naar: info@groenlinksbergen.nl. Wilt u weten wat wij deze zomer doen met ‘Bergen: Slow with the flow’. Mail ons en we houden u op de hoogte.

Voor de presentatie van Ineke klik hier

Voor het onderzoek van Buro IJsvogeltje klik hier