Op weg naar de verkiezingen...

Drie raadsleden nemen afscheid, zes nieuwe leden staan te trappelen het stokje over te nemen. Dat is de uitkomst van de algemene ledenvergadering van GroenLinks Bergen. Desalniettemin nam het vaststellen van het verkiezingsprogramma op de ledenavond meer tijd in beslag dan het kiezen van de nieuwe kandidaten.

Op woensdag 27 november kwamen de leden van GroenLinks Bergen bij elkaar. Het conceptverkiezingsprogramma werd uitgebreid besproken door de leden. Onderwerpen waren de doelstellingen die GroenLinks in de afgelopen vier jaar hebben behaald, de nieuw gestelde doelen op gebied van wonen, zorg, natuur, milieu en natuurlijk duurzaamheid. Een ander belangrijk onderdeel -die elk onderwerp overstijgt- is het meer betrekken van de burgers bij de beslissingen van de politiek. Zoals fractievoorzitter Ineke Braak zegt: “Er is zoveel expertise onder de inwoners. Daar gaan we veel meer gebruik van maken.”

Het  opstellen van het verkiezingsprogramma is daar een goed voorbeeld van. Voordat het concept naar de leden werd opgestuurd, mochten eerst allerlei inwonende ‘experts’ hun mening geven over de toekomstvisie van GroenLinks Bergen. Hun inspirerende opvattingen maakt dat er een boeiend programma klaarligt.

Afscheid

Tijdens de ledenavond hebben drie raadsleden van GroenLinks hun afscheid aangekondigd. Marian Muller uit Bergen, Paul Edelschaap uit Groet en Odile Rasch uit Schoorl besloten zich niet verkiesbaar te stellen als raadslid voor de aankomende periode. De gezamenlijke reden is dat hun drukke werkzaamheden moeilijk te combineren zijn met het raadslidmaatschap.  Of zoals Odile zegt:  “Het geeft lucht. En er staan fantastische mensen klaar voor een nieuwe ronde.” Natuurlijk blijven deze drie op de achtergrond wel betrokken bij GroenLinks en staan zij de nieuwe kandidaten bij.

De kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014 is nu als volgt vastgesteld: Lijsttrekker is wethouder Alwin Hietbrink, gevolgd door fractievoorzitter Ineke Braak-van Kasteel uit Egmond. Gevolgd door staat Monique van Orden uit Bergen aan Zee, daarna Solita Groen-Bruschke uit Egmond op de vierde plaats en als vijfde op de kieslijst Swen Meereboer uit Schoorl. Hans-Willem Steensma, Willem-Teun Groen en Femke Ouendag -allen uit Bergen- maken de lijst compleet. De totale lijst van GroenLinks Bergen bestaat uit 24 mensen, waaronder Hannelore Speelman van Noorderhoeve en kunstenaar Moritz Ebinger.

Foto-onderschrift: Fotograaf Cor Mooij schoot spontaan een plaatje van de drie vertrekkende raadsleden tijdens een vergadering. Vlnr Paul Edelschaap, Odile Rasch en Marian Muller.