Inwoners verzetten Bergen

Odile Rasch en Swen Meereboer hadden voor GroenLinks Bergen op 5 november een openbare bijeenkomst over het concept verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Ruim vijftig inwoners waren aanwezig en tal van onderwerpen die de lokale politiek aangaan, passeerden deze avond de revue: zorg en landbouw, toerisme, kunst en cultuur, jongeren, voeding, openbare ruimte en duurzame energie. Behalve de sprekers waren ook leden van GroenLinks Bergen en andere geïnteresseerden aanwezig, waaronder vertegenwoordigers van EcoDorp Bergen, ondernemers, kunstenaars, jongeren en senioren; van Groet tot Egmond-Binnen.

Sprekers

Het openingswoordje was van wethouder Alwin Hietbrink. Hierna waren de sprekers aan de beurt die door GroenLinks waren uitgenodigd. Allen hadden het conceptverkiezingsprogramma gelezen en mochten hierover hun mening geven vanuit hun expertise en bijzondere betrokkenheid bij de gemeente. Gastvrouw was Hannelore Speelman van Zorgboerderij Noorderhoeve die haar vergaderruimte beschikbaar had gesteld. Zij beet de spits af met haar betoog over het platteland. Gevolgd door Tanja van den Berge (Film & Food festival, de Keuken van Bergen),  Kees Wieringa (Kranenburgh), John Moreu (voormalig directeur VVV Amsterdam), Maarten Min (Min2 bouw-kunst), Willem-Teun Groen (Woodlands Festival Bergen) en Marius Kuipers (Coöperatie Bergen Energie) gaven hun soms ongezouten mening en vooral bruikbare tips.

Daarna discussieerden de gasten met de sprekers en raadsleden, verdeeld verschillende tafels. Na een half uur werden er zeven kort samenvattingen gegeven: over de jeugd, energie, de polder, hoe kunst in het DNA zit van alle inwoners in onze gemeente, hoe zorg en educatie er uit kan zien en het toegankelijker maken van de gemeente -en de vele regeltjes- binnen de kernen. Maar ook bomen, markten, landschap en water, UMTS-masten, de straten en lanen, ondernemers, evenementen en de bezoekers van onze gemeente passeerden de revue.Tot slot vertelden twee initiatiefnemers van EcoBergen hoe het met hun plannen ervoor staat.

Bedankt

Kortom, volop inspiratie dus voor de wethouder, raads- en commissieleden van GroenLinks Bergen. Daarom langs deze weg nogmaals dank aan alle deelnemers. Het was fijn nieuwe meningen te horen en te luisteren naar jullie ervaringen en expertise en zeker voor herhaling vatbaar.