GroenLinks Bergen vangt dromen

BERGEN – Wat hebben een strandbus, een ecodorp, avontuurlijk leren, duurzame energie en een kopje suiker met elkaar gemeen? Ooit is het begonnen met een droom. Dat werd  duidelijk tijdens het eerste Initiatiefcafé  georganiseerd door GroenLinks Bergen in Hotel Blooming.

Maar liefst vijftig geïnteresseerden waren naar het initiatiefcafé gekomen. Na een inspirerende inleiding van kandidaat-raadslid Hans Willem Steensma en raadslid Odile Rasch, was het de beurt aan vijf gastsprekers. Zij vertelden over hun dromen. Roeland Kneppers van Bergen Energie legde uit hoe de coöperatie Bergen Energie is ontstaan. Nurit Konijnendijk en Alex Tiebout, de ontwerpers van het digitale dorpsplein Kopjesuiker.org, vertelden hoe zij een website ontwierpen waarmee burenhulp verbonden kan worden met hulpvragers. Fredjan Twigt en Jan Cuperus van het Bergens Ecodorp rolden hun plannen uit en gaven een kijkje in de mogelijkheden en op de hindernissen die zij moeten nemen. Wim van Bokhorst van Het Huis van het Verleden liet de bezoekers ervaren hoe onderwijs avontuurlijker wordt als docenten de kans krijgen het culturele erfgoed uit de woonplaats van de leerlingen te betrekken bij hun lessen in een zoektocht naar geschiedenis. Richard Minkema vertelde over de kansen die liggen in Camperduin en hoe onder andere een strandbus en wandelpaden de verschillende kustplaatsen binnen de gemeente kunnen verbinden.

Bewondering

Al deze initiatieven, sommigen al flink op weg, anderen nog in de kinderschoenen, wekten bewondering bij de luisteraars. De uren werk die zijn besteed, het vergaderen, overleggen, aanvragen doen; alles om een droom te laten uitkomen die de wereld voor de ander een beetje beter maakt. Uit de zaal kwamen ook ideeën. Zo is Jessica Zwart bezig een hospice annex respijthuis op te zetten voor Egmond, Nini de Viëtor van Breedband Bergen wil een glasvezelnetwerk in de kernen en Bianca Koomen van de Alexanderschool in Bergen wil een WT&C Lab (Wetenschap, Techniek & Creatief Lab Bergen) voor de basisscholen in de gemeente Bergen en de regio.

Expertise

Na een korte pauze kon iedereen vragen stellen aan elkaar om van elkaars initiatieven te leren. Na al die mooie verhalen over dromen en ideeën, vroeg iedereen zich wel af: hoe nu verder.  Ineke Braak-van Kasteel, fractievoorzitter van GroenLinks Bergen, vertelde over haar droom: “Ik wil dat er een platform komt waar iedereen die ideeën heeft naar toe kan gaan om vragen te stellen. Er is zoveel expertise onder de inwoners. De jongeren hebben vaak prachtige dromen en ideeën en er zijn veel ouderen die precies weten hoe je dat aan moet pakken. Denk aan ervaringsdeskundigen uit de toeristische sector en horeca, docenten, educatief ontwerpers en kunstenaars, oud-bestuurders, oud-financieel deskundigen, notarissen, cultureel ondernemers, marketiers en PR-deskundigen, architecten, bomen-/milieudeskundigen en biologen, etc. Maar ook de medewerkers Wijkgericht Werken van de gemeente willen graag meehelpen om dromen te laten uitkomen. Laten we gebruikmaken van de expertise van onze inwoners en kennis en ideeën met elkaar verbinden. GroenLinks Bergen wil ambassadeur zijn van de initiatieven. Samen kunnen we Bergen verzetten.”

Na de verkiezingen wordt het Initiatiefcafé vervolgd. Hou de facebook-pagina van het Initiatiefcafé in de gaten of blijf op de hoogte via groenlinksbergen.nl en de lokale media.