Alwin Hietbrink opent Slow Food markt

slow Food markt

Afgelopen zondag, 26 mei, heeft wethouder Alwin Hietbrink de Slow Food markt geopend. Op deze markt rondom de Ruïnekerk in Bergen, stonden tientallen kraampjes met diverse duurzame, lokale en fairtrade voedselproducten.

De Slow Food markt maakte deel uit van het Film&FoodBergenNH festival, dat op vrijdag 24 mei van start ging. Tijdens dit festival werden drie films getoond, rond het thema ‘Wild in de keuken’ over eetbare natuur. Er waren diverse workshops, bijvoorbeeld over eetbare bloemen en planten, en voor de maaltijden wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van groenten uit eigen moestuin en seizoen- en streekproducten.

Grote verantwoordelijkheid

Met de openingshandeling wilde wethouder Hietbrink nog eens duidelijk onderstrepen hoe belangrijk hij de thema’s duurzaamheid en fairtrade vindt. Hietbrink: “We zij voor ons voedsel afhankelijk van een goede zorg voor het milieu en de natuur. Tegelijkertijd staan we in relatie met mensen in andere delen van onze wereld, waar ons voedsel geproduceerd wordt. Ook naar hen toe hebben we een grote verantwoordelijkheid.”

Duurzaamheidsbeleid

De gemeente Bergen spant zich op allerlei manieren in om zich te manifesteren als duurzame gemeente. Zo werd er in 2012 een duurzaamheidsbeleid opgesteld voor de komende jaren en is Bergen sinds 2010 millennium gemeente. Een Millennium gemeente draagt samen met haar inwoners bij aan het behalen van acht VN Millenniumdoelen om de armoede in de wereld te halveren. Zij doen dit door initiatieven uit de bevolking te stimuleren en door duurzaam beleid en eerlijke handel. Daarnaast is Bergen al jaren trotse bezitter van de Blauwe Vlag, een internationaal keurmerk voor schone en veilige stranden en jachthavens.

Fairtrade Gemeente

Wethouder Hietbrink: “Er is heel veel enthousiasme binnen de gemeente voor een duurzame koers en de Slow Food Markt is bij uitstek een evenement dat dat laat zien.” Hij hoopt dan ook dat Bergen dit jaar Fairtrade Gemeente mag worden. Een gemeente die bijdraagt aan eerlijke handel, niet alleen ver weg (eerlijke prijs voor boeren in ontwikkelingslanden), maar ook dichtbij (eerlijke omgang met voedsel en productie in eigen regio). Hij riep tijdens zijn openingshandeling alle inwoners van Bergen op om zich hiervoor in te zetten.